Ziggo draait verlies, ondanks groei klantenaantal

Ziggo heeft zijn klantenaantal in het tweede kwartaal weer opnieuw zien uitbreiden. Toch wist Ziggo geen winst te maken.

Het aantal internetklanten steeg met 25.000 naar 1,97 miljoen. Ook het aantal mensen met een alles-in-één pakket ging licht omhoog met 5.300 nieuwe klanten.

Het aantal klanten met een tv-abonnement via Ziggo bleef wel afnemen, met 34.000 naar een totaal van 823.000.

Ziggo_Orange_RGB

Ziggo Mobile; de mobiele tak van het bedrijf dat sim-only-abonnementen verkoopt, kreeg er 21.000 klanten bij. De provider heeft nu in totaal 84.000 mobiele klanten.

Het bedrijf verdiende 5,7 procent meer aan vaste telefonie, omdat de prijzen daarvan werden verhoogd. Sinds 1 april is een abonnement van 10 euro per maand beschikbaar om onbeperkt te kunnen bellen.

 

Omzet

De omzet van Ziggo steeg in het tweede kwartaal met 3,4 procent naar 405 miljoen euro. Toch draaide het bedrijf een nettoverlies van 29,5 miljoen euro, door voorzieningen van 155 miljoen euro. Er werd onder meer 30 miljoen euro afgeschreven op de waarde van het klantenbestand.

Vorig jaar werd in hetzelfde kwartaal nog 88,9 miljoen euro winst werd gemaakt. In het eerste kwartaal van 2014 draaide Ziggo ook al een verlies, van 38 miljoen euro.

Verwacht wordt dat Ziggo in het vierde kwartaal wordt overgenomen door Liberty Global, het moederbedrijf van UPC. Daarvoor moet de Europese Commissie nog wel zijn goedkeuring geven.